Ποίηση
σσ. 62, σχήμα 12 × 20,5 εκ., έκδοση χαρτόδετη,
Απόπειρα, Αθήνα Ιούνιος 2010
I S B N: 978-960-537-121-0
Στο ποίημά του «μαδριγάλι» που περιλαμβάνεται στη συλλογή Ηλιακό ποδήλατο (2003), ο Βασίλης Πολύζος προαναγγέλλει την άνοδο στο δικό του στερέωμα μιας Κρεολής Σελήνης:
Ώρες παράλληλες με το νοτιά
ονειρεύτηκα μια κρεολή Σελήνη
κι ένα μπαλκόνι με τορνευτά κάγκελα
πάνω απ’ τη θάλασσα
όπου ρεμβάζω
την ανεκλάλητη ευτυχία των ψαριών.
Για τρίτη φορά η Απόπειρα διαβάζει και παρουσιάζει, με την παρούσα έκδοση, ποίηση του Βασίλη Πολύζου. Μετά την προκάτ άνοιξη και τα αμφίδρομα του ποιητή Κ*, έχουμε εδώ τη μαγεία των μικρών ερωτικών φεγγαριών που συνάχτηκαν από τότε μέχρι σήμερα στο μπαλκόνι πάνω απ’ τη θάλασσα.
Και πώς αντιδρά, ας πούμε, η Βιρτζίνια W. σε όλα αυτά;
απλούστατα
φορώντας αέρινα espardilhos
βαδίζει γυμνή στα σπάρτα
μ’ έναν μικρό τρυποφράχτη
στο μαντολίνο της
Και βέβαια δεν είναι πάντα έτσι. Ενίοτε:
ιερά τέρατα
καταβροχθίζουν ποίηση
στο υπόγειο
συνοδεία πιάνου
για τέσσερα χέρια
τριών δακτύλων το καθένα
Αλλά μέχρι εδώ. Τα υπόλοιπα εντός.
Σχόλια για την ποίηση του Βασίλη Πολύζου
Γλώσσα έξοχη, ποιητική, αποκαλυπτική, πλούσια... Είναι από τα πιο ωραία και δυνατά κείμενα που έχω διαβάσει τα τελευταία χρόνια σ’ αυτό το χώρο...
Κυριαρχία του λόγου. — Καθ. Γιώργος Μπαμπινιώτης, επιστολές
Με εξοπλισμό βαρύ το λόγο των κειμένων συνθέτει μια λυρική μεταμοντέρνα ελεγεία… Οι λέξεις ξεδιπλώνονται αχνιστές και ενίοτε καυτές στους στίχους του. Έχουν τη θέση που τους αρμόζει, δεν παρεκκλίνουν, δεν περισσεύουν. Ποιήματα και ποιητές διαλέγουν και διαλέγονται με προσοχή, περίσκεψη και ελευθερία, τόση όσο χρειάζεται για να αποκτήσει μια δικιά του υπόσταση το νέο ποίημα και να μεταμορφωθεί σε πεπτωκότα άγγελο που πάντα θα διεκδικεί τη θέση του ανάμεσα στα μεγάλα ανθρώπινα έργα. — Κώστας Κρεμμύδας, Μανδραγόρας, τχ. 41
Τα ηλεκτρικά ποιήματα του Βασίλη Πολύζου. — Γιώργος Χρονάς, Οδός Πανός, τχ. 124
Θαύμασα την ευκολία του να ελίσσεται μέσα και πάνω από τους μεγαλύτερους των ποιητών, να συνδιαλέγεται με λέξεις άγριες και ορμητικές και να με ταξιδεύει. ― Δημήτρης Γκενεράλης, index, τχ. 23
Η ποίησή του είναι μεταμοντέρνα, χαμηλόφωνη, υπαινικτική, ένα εν δυνάμει μυθιστόρημα με πινελιές
Πάουντ, μια ποίηση που εικονογραφεί τα τοπία της ψυχής, αλλά και σημαίνει. — Σταύρος Σταυρόπουλος, metro (Οδός Βιβλίου)
Ρίχνει την κριτική του ματιά στα σημεία των καιρών διατηρώντας παράλληλα το υπόγειο χιούμορ του. — Η Αυγή
Η ποίηση του Βασίλη Πολύζου προκαλεί την ευαισθησία μας κλείνοντάς μας το μάτι. Υποβιβάζοντας τα όσια και ιερά των γονέων μας σε ένα παίγνιο. — Βασίλης Λαλιώτης, Στοά του Βιβλίου
Επιβεβαιώνεται η ανησυχία, αλλά και ο χαρακτηριστικός τρόπος σκέψης και γραφής του. — Ελευθεροτυπία (Βιβλιοθήκη)
Ο Βασίλης Πολύζος απομυθοποιώντας τα ιδεολογικά συστήματα μέσω της ποιητικής του αναμετράται με τις προκαταλήψεις που παραμόρφωσαν το σημερινό μας κόσμο. Τα ποιήματά του επιδρούν στη σκέψη παρακάμπτοντας συχνά την τυπολογία της λογικής. — Μηνάς Ταταλίδης, Στοά του Βιβλίου
Ο υπερρεαλισμός του δείχνει την αισθητική του πείρα και ο ρεαλισμος του δεν είναι διόλου βλαβερός. Τεχνικά, κατορθώνει να μεταποιεί τις σκέψεις, τις εικόνες και τα όνειρά του με μεγάλη ευκολία... Το κάθε ποίημα είναι μια πρόκληση. — Βασίλης Χατζηιακώβου, Στοά του Βιβλίου
Η αντίθεση ανάμεσα στο «αντικειμενικό» και το «υποκειμενικό» καταρρέει. Ζωηρές κι έντονα χρωματισμένες, με διαθέσεις πάμπολλες, οι εικόνες καταγράφονται με διαδοχή χορών σουίτας. Απέχοντας από κάθε φαινομενική τάξη, τα ποιήματα ξεχειλίζουν από την εκρηκτική ενέργεια της αφήγησης. — Έλενα Κυρίτση, eλόγος
Βασίλης Πολύζος: Εργογραφία
Ποίηση
• Επίλογοι και άλλα Κεκραγάρια (Εριφύλλη, 1999) • DIZZILAND (Εριφύλλη, 2001) • Ηλιακό ποδήλατο (Μεταίχμιο, 2003) • 12+1 μοναχικά ποιήματα (Εριφύλλη, 2005) • Αναμνήσεις προκάτ άνοιξης (Απόπειρα, 2006) • Μια δεύτερη ανάγνωση του ποιητή Κ* και άλλα αμφίδρομα (Απόπειρα, 2008) • Το ταξίδι του Αιμίλιου στην Έρημη Χώρα
Τηλεοπτικά Ντοκιμαντέρ (ΕΡΤ-1, 1983-87)
Έρευνα και σενάριο:
• Η Κίτρινη Αποθήκη • Οι καφενέδες • Αηδονίσματα • Μπαλάντα για το τρενάκι του Πηλίου • Μικρά θαλασσινά φεγγάρια • Τ’ Ανάπλι και τα Κάστρα του • Μετέωρα • Τα 24 Χωριά • Τα ψηλά βουνά • Η λευτεριά στο συρματόπλεγμα • Ένας Χαλεπάς στην Κύμη κ.ά.
Έρευνα, σενάριο και σκηνοθεσία:
• Θέλει αρετήν και τόλμην η ελευθερία • Ο ζωγράφος της σιωπής • Θεοφάνης ο Κρης • Διαβάζοντας την παράδοση • Μια μέρα στ’ Αμπελάκια • Ελλάδα και Θάλασσα κ.ά.
Δισκογραφία
• CD Μανώλης Χατζημάρκος: Απόστολοι και Κρατήματα (1997, έκδοση του Δήμου Βόλου)
Ο Βασίλης Πολύζος σπούδασε Νομικά και Πολιτικές Οικονομικές Επιστήμες. Δικηγορεί στην Αθήνα. Είναι μέλος της International Bar Association και του Human Rights Institute (Λονδίνο). Διετέλεσε επιμελητής ύλης και παρουσιαστής της τηλεοπτικής εκπομπής «Ελλάδα δεν είναι μόνο η Αθήνα» (ΕΡΤ-1, 1985–87). Συνεργάστηκε ως υπεύθυνος πολιτιστικού τομέα στο ραδιοφωνικό σταθμό Δίαυλος 10 (1987–88). Ήταν επίσης αρχισυντάκτης του περιοδικού Τα Αγροτικά (1983–87), διευθυντής της περιοδικής επιστημονικής έκδοσης Αγροτικά Θέματα (1984-85), εκδότης και διευθυντής του μηνιαίου εντύπου Ο Στρέφης (1982–86).
σσ. 62, σχήμα 12 × 20,5 εκ., έκδοση χαρτόδετη,
Απόπειρα, Αθήνα Ιούνιος 2010
I S B N: 978-960-537-121-0
Στο ποίημά του «μαδριγάλι» που περιλαμβάνεται στη συλλογή Ηλιακό ποδήλατο (2003), ο Βασίλης Πολύζος προαναγγέλλει την άνοδο στο δικό του στερέωμα μιας Κρεολής Σελήνης:
Ώρες παράλληλες με το νοτιά
ονειρεύτηκα μια κρεολή Σελήνη
κι ένα μπαλκόνι με τορνευτά κάγκελα
πάνω απ’ τη θάλασσα
όπου ρεμβάζω
την ανεκλάλητη ευτυχία των ψαριών.
Για τρίτη φορά η Απόπειρα διαβάζει και παρουσιάζει, με την παρούσα έκδοση, ποίηση του Βασίλη Πολύζου. Μετά την προκάτ άνοιξη και τα αμφίδρομα του ποιητή Κ*, έχουμε εδώ τη μαγεία των μικρών ερωτικών φεγγαριών που συνάχτηκαν από τότε μέχρι σήμερα στο μπαλκόνι πάνω απ’ τη θάλασσα.
Και πώς αντιδρά, ας πούμε, η Βιρτζίνια W. σε όλα αυτά;
απλούστατα
φορώντας αέρινα espardilhos
βαδίζει γυμνή στα σπάρτα
μ’ έναν μικρό τρυποφράχτη
στο μαντολίνο της
Και βέβαια δεν είναι πάντα έτσι. Ενίοτε:
ιερά τέρατα
καταβροχθίζουν ποίηση
στο υπόγειο
συνοδεία πιάνου
για τέσσερα χέρια
τριών δακτύλων το καθένα
Αλλά μέχρι εδώ. Τα υπόλοιπα εντός.
Σχόλια για την ποίηση του Βασίλη Πολύζου
Γλώσσα έξοχη, ποιητική, αποκαλυπτική, πλούσια... Είναι από τα πιο ωραία και δυνατά κείμενα που έχω διαβάσει τα τελευταία χρόνια σ’ αυτό το χώρο...
Κυριαρχία του λόγου. — Καθ. Γιώργος Μπαμπινιώτης, επιστολές
Με εξοπλισμό βαρύ το λόγο των κειμένων συνθέτει μια λυρική μεταμοντέρνα ελεγεία… Οι λέξεις ξεδιπλώνονται αχνιστές και ενίοτε καυτές στους στίχους του. Έχουν τη θέση που τους αρμόζει, δεν παρεκκλίνουν, δεν περισσεύουν. Ποιήματα και ποιητές διαλέγουν και διαλέγονται με προσοχή, περίσκεψη και ελευθερία, τόση όσο χρειάζεται για να αποκτήσει μια δικιά του υπόσταση το νέο ποίημα και να μεταμορφωθεί σε πεπτωκότα άγγελο που πάντα θα διεκδικεί τη θέση του ανάμεσα στα μεγάλα ανθρώπινα έργα. — Κώστας Κρεμμύδας, Μανδραγόρας, τχ. 41
Τα ηλεκτρικά ποιήματα του Βασίλη Πολύζου. — Γιώργος Χρονάς, Οδός Πανός, τχ. 124
Θαύμασα την ευκολία του να ελίσσεται μέσα και πάνω από τους μεγαλύτερους των ποιητών, να συνδιαλέγεται με λέξεις άγριες και ορμητικές και να με ταξιδεύει. ― Δημήτρης Γκενεράλης, index, τχ. 23
Η ποίησή του είναι μεταμοντέρνα, χαμηλόφωνη, υπαινικτική, ένα εν δυνάμει μυθιστόρημα με πινελιές
Πάουντ, μια ποίηση που εικονογραφεί τα τοπία της ψυχής, αλλά και σημαίνει. — Σταύρος Σταυρόπουλος, metro (Οδός Βιβλίου)
Ρίχνει την κριτική του ματιά στα σημεία των καιρών διατηρώντας παράλληλα το υπόγειο χιούμορ του. — Η Αυγή
Η ποίηση του Βασίλη Πολύζου προκαλεί την ευαισθησία μας κλείνοντάς μας το μάτι. Υποβιβάζοντας τα όσια και ιερά των γονέων μας σε ένα παίγνιο. — Βασίλης Λαλιώτης, Στοά του Βιβλίου
Επιβεβαιώνεται η ανησυχία, αλλά και ο χαρακτηριστικός τρόπος σκέψης και γραφής του. — Ελευθεροτυπία (Βιβλιοθήκη)
Ο Βασίλης Πολύζος απομυθοποιώντας τα ιδεολογικά συστήματα μέσω της ποιητικής του αναμετράται με τις προκαταλήψεις που παραμόρφωσαν το σημερινό μας κόσμο. Τα ποιήματά του επιδρούν στη σκέψη παρακάμπτοντας συχνά την τυπολογία της λογικής. — Μηνάς Ταταλίδης, Στοά του Βιβλίου
Ο υπερρεαλισμός του δείχνει την αισθητική του πείρα και ο ρεαλισμος του δεν είναι διόλου βλαβερός. Τεχνικά, κατορθώνει να μεταποιεί τις σκέψεις, τις εικόνες και τα όνειρά του με μεγάλη ευκολία... Το κάθε ποίημα είναι μια πρόκληση. — Βασίλης Χατζηιακώβου, Στοά του Βιβλίου
Η αντίθεση ανάμεσα στο «αντικειμενικό» και το «υποκειμενικό» καταρρέει. Ζωηρές κι έντονα χρωματισμένες, με διαθέσεις πάμπολλες, οι εικόνες καταγράφονται με διαδοχή χορών σουίτας. Απέχοντας από κάθε φαινομενική τάξη, τα ποιήματα ξεχειλίζουν από την εκρηκτική ενέργεια της αφήγησης. — Έλενα Κυρίτση, eλόγος
Βασίλης Πολύζος: Εργογραφία
Ποίηση
• Επίλογοι και άλλα Κεκραγάρια (Εριφύλλη, 1999) • DIZZILAND (Εριφύλλη, 2001) • Ηλιακό ποδήλατο (Μεταίχμιο, 2003) • 12+1 μοναχικά ποιήματα (Εριφύλλη, 2005) • Αναμνήσεις προκάτ άνοιξης (Απόπειρα, 2006) • Μια δεύτερη ανάγνωση του ποιητή Κ* και άλλα αμφίδρομα (Απόπειρα, 2008) • Το ταξίδι του Αιμίλιου στην Έρημη Χώρα
Τηλεοπτικά Ντοκιμαντέρ (ΕΡΤ-1, 1983-87)
Έρευνα και σενάριο:
• Η Κίτρινη Αποθήκη • Οι καφενέδες • Αηδονίσματα • Μπαλάντα για το τρενάκι του Πηλίου • Μικρά θαλασσινά φεγγάρια • Τ’ Ανάπλι και τα Κάστρα του • Μετέωρα • Τα 24 Χωριά • Τα ψηλά βουνά • Η λευτεριά στο συρματόπλεγμα • Ένας Χαλεπάς στην Κύμη κ.ά.
Έρευνα, σενάριο και σκηνοθεσία:
• Θέλει αρετήν και τόλμην η ελευθερία • Ο ζωγράφος της σιωπής • Θεοφάνης ο Κρης • Διαβάζοντας την παράδοση • Μια μέρα στ’ Αμπελάκια • Ελλάδα και Θάλασσα κ.ά.
Δισκογραφία
• CD Μανώλης Χατζημάρκος: Απόστολοι και Κρατήματα (1997, έκδοση του Δήμου Βόλου)
Ο Βασίλης Πολύζος σπούδασε Νομικά και Πολιτικές Οικονομικές Επιστήμες. Δικηγορεί στην Αθήνα. Είναι μέλος της International Bar Association και του Human Rights Institute (Λονδίνο). Διετέλεσε επιμελητής ύλης και παρουσιαστής της τηλεοπτικής εκπομπής «Ελλάδα δεν είναι μόνο η Αθήνα» (ΕΡΤ-1, 1985–87). Συνεργάστηκε ως υπεύθυνος πολιτιστικού τομέα στο ραδιοφωνικό σταθμό Δίαυλος 10 (1987–88). Ήταν επίσης αρχισυντάκτης του περιοδικού Τα Αγροτικά (1983–87), διευθυντής της περιοδικής επιστημονικής έκδοσης Αγροτικά Θέματα (1984-85), εκδότης και διευθυντής του μηνιαίου εντύπου Ο Στρέφης (1982–86).
10 σχόλια:
Ρώτησα το φίλο μου τον Αιμίλιο, τι είναι η Κρεολή Σελήνη.
-50 μικρά φεγγάρια καί ένα florilegium, μου απάντησε!
-Τί είναι το florilegium; τον ρώτησα.
-Φεγγαρολούλουδα,΄νομίζω, μου είπε.
Θα δεις.
Λύδια
Σε βλάσφημους καιρούς όπου η ποίηση γνωρίζει παταγώδη αποτυχία
με διάφορους φιλολογούντες ποητίσκους και συγγραφίσκους να αντιγράφουν
ο ένας τον άλλον χωρίς να προσφέρουν ούτε μια λέξη που να αγγίζει τους αναγνώστες ο ποιητής Βασίλης Πολύζος είναι εκκωφαντική εξαίρεση. Με μια ποίηση που άλλες φορές χαράζει βαθιά με την λεπτή ειρωνεία και τον κυνισμό, άλλες γίνεται κοσμοπολίτικη ταξιδιωτική περιπέτεια και άλλες φορές με έναν ειλικρινή ερωτισμό που αναταράζει τα λιμνάζοντα νερά της ερωτικής ποίησης. Ένας ταλαντούχος πολύπλευρος και πάνω από όλα Γνήσιος Ποιητής ο Βασίλης Πολύζος ξέρει να καθοδηγεί την νικηφόρα πένα του μέσα από τα δύσκολα μονοπάτια της αληθινής Ποιητικής . Είμαι σίγουρη ως
αναγνώστρια του ποιητή πως και το νέο του βιβλίο θα έχει να προσθέσει στον Λόγο ως αύξουσα γεωμετρική πρόοδος μιας τέχνης
που χρειάζεται λιγότερους αλλά αυθεντικούς ποιητές όπως ο Β.Π.
Eύχομαι Καλοτάξιδο
Με εκτίμηση
Μαρία Ροδοπούλου
Στα καθ’ υπερβολήν έστω και εξ αγαθής προαιρέσεως
γραφόμενα ας μου επιτραπεί να αντιπαραθέσω
μερικούς στίχους του Κωνσταντίνου Καβάφη
από το ποίημα «Φιλέλλην":
..................................
Την χάραξι φρόντισε τεχνικά να γίνει.
Έκφρασις σοβαρή και μεγαλοπρεπής.
Το διάδημα καλλίτερα μάλλον στενό·
εκείνα τα φαρδιά των Πάρθων δεν με αρέσουν.
Η επιγραφή, ως σύνηθες, ελληνικά·
οχ' υπερβολική, όχι πομπώδης-
μην τα παρεξηγήσει ο ανθύπατος
που όλο σκαλίζει και μηνά στη Ρώμη-
αλλ' όμως βέβαια τιμητική.
...................................
Βασίλης Πολύζος
Ποιος είναι ο ανθύπατος, Βασίλη;
Stefi
Τον ανθύπατο
τον συναντάς κάθε μέρα
στον περίπατο!
Αιμίλιος
"βλαβερός υπερρεαλισμός";;;καθόλου βέβαια!!
η ποίηση του Πολύζου είναι μια κοπέλα, νεαρότατη, που ανα-δύεται:
είτε εις τον αφρό θαλάσσης κυματιζούσης
είτε εκ σανιδίων θεάτρου πετώντας ένα ένα τα πέπλα/
ποτέ όμως το τελευταίο.
Δεν έχω υπ' όψη μου το νέο βιβλίο.
Αλλά νομίζω ότι η Δεύτερη Ανάγνωση του Ποιητή Κ ήρθε να προσθέσει για πρώτη φορά κάτι αξιόλογο στη μυθολογία που θα συνέδεε έναν Καβάφη με έναν Άλλεν Γκίνσμπεργκ.
Συγχαρητήρια στην Απόπειρα!
Reader
@ Reader
Ευχαριστούμε για τα καλά σου λόγια. Τα συγχαρητήρια ας πάνε στον Ποιητή.
Αποπειρατές
αναγερτή
στον ένα αγκώνα
λύνει το σώμα της
στο χορτάρι
στα γόνατά της
ένα φίδι
κεντημένο με ηλίανθους
και μαργαρίτες
Δανείζομαι ένα μικρό ποίημα από την Κρεολή Σελήνη του Πολύζου για να επισημάνω τη μοναδική ομορφιά της λιτής γραφής αυτού του ποιητή.
Μιχάλης Ευσταθίου
Η Σάρον της Κρεολής Σελήνης σας έχει γίνει ανάρπαστη στα μπλογκς.
Reader
Δημοσίευση σχολίου