σσ. 129, σχήμα 13 × 20,5 εκ.,
εισαγωγή, μετάφραση: Άννα Βερροιοπούλου
έκδοση χαρτόδετη,
I S B N: 978-960-537-312-2,
Λ.Τ. 10,00 € + Φ Π Α
Πρώτη έκδοση: Απόπειρα, Δεκέμβριος 2021
Τερέσα Γουίλμς Μοντ, ένας ξεχασμένος θρύλος
Η Χιλιανή συγγραφέας (1893–1921) ξεχασμένη για σχεδόν έναν αιώνα, αναγεννήθηκε τα τελευταία χρόνια από τις στάχτες της, με φανατικούς αναγνώστες και μεγάλη αναγνώριση του έργου της. Συστήνεται πρώτη φορά στα ελληνικά με τη συλλογή Όσα δεν ειπώθηκαν που περιέχει πεζά ποιήματα και σελίδες του ημερολογίου της. Τα αυτοβιογραφικά αυτά κείμενα, σαγηνευτικά, παθιασμένα, μυστηριώδη, σταλάζουν τον πόνο, την καλοσύνη, την ομορφιά αυτής της αντισυμβατικής γυναίκας με την εκστατική ομορφιά και την τραγική ζωή.
Μια υπερβολική δόση Βερονάλ ήταν ο επίλογος της παρορμητικής και βαθιά θλιβερής ύπαρξης της Τερέσα Γουίλμς, που πέθανε στον άνθος της νιότης και της ομορφιάς της. Ήταν 28 χρονών.
Τίποτα δεν έχω, τίποτα δεν αφήνω, τίποτα δεν ζητώ. Γυμνή όπως γεννήθηκα φεύγω, ανήξερη για όσα στον κόσμο υπήρχαν.
Είμαι εγώ αναστατωτικά γυμνή, επαναστατημένη ενάντια στο κατεστημένο, μεγάλη ανάμεσα στο μικρό, μικρή ενώπιον του απείρου… Είμαι εγώ…
Από ποιο μακρινό κόσμο μάς έχει έρθει αυτή η παράξενη φωνή, φορτωμένη αιώνες και νιότη ; — Βάγιε-Ινκλάν
Η Τερέσα Γουίλμς είναι η πιο υπέροχη γυναίκα που έχει βγάλει η Αμερική. Τέλεια σε όλα, πρόσωπο, κορμί, κομψότητα, εξυπνάδα, πνευματική δύναμη, χάρη… — Βισέντε Ουιδόμπρο
Το έργο της είναι μυστικισμός αγάπης και πόνου. — Χουάν Ραμόν Χιμένεθ
Κι αυτή η γυναίκα που σηκώνει το καταραμένο φορτίο της ομορφιάς της είναι μια συγγραφέας, μια μεγάλη συγγραφέας, που αν ήταν άντρας και είχε γένια θα αποτελούσε μέλος κάθε Ακαδημίας με όλες τις τιμές. — Γκόμεθ Καρίγιο
Η Τερέσα Γουίλμς Μοντ (Teresa Wilms Montt) (1893–1921) ήταν Χιλιανή ποιήτρια, πρόδρομος του φεμινισμού και προσκείμενη στον αναρχισμό. Στα έργα της εξερευνά τον ερωτισμό, την πνευματικότητα, το μυστήριο του θανάτου, την υποκρισία της μεγαλοαστικής κοινωνίας. Αποδιωγμένη από την οικογένειά της εκδίδει το 1917 τα πρώτα έργα της στην Αργεντινή: Inquietudes sentimentales (Συναισθηματικές ανησυχίες) και Los tres cantos (Τα τρία τραγούδια). Έπειτα από συνεχή περιπλάνηση, όπου ανέπτυξε στενές φιλίες με καταξιωμένους συγγραφείς της εποχής που θαύμαζαν το έργο της, έδωσε τέλος στη ζωή της στο Παρίσι. Η σύντομη τραγική ζωή της ήταν μυθιστορηματική και το 2019 γυρίστηκε η ταινία με τίτλο Teresa: Crucificada por amar από τη συμπατριώτισσά της Tatiana Gaviola. Η συλλογή Όσα δεν ειπώθηκαν εκδόθηκε από τους φίλους της μετά τον θάνατό της το 1922. Ουσιαστικά άγνωστη ως τις μέρες μας, σήμερα το έργο της θεωρείται πολύ ιδιαίτερο, με αδιαμφισβήτητη λογοτεχνική αξία.
1 σχόλιο:
«Όσα δεν ειπωθήκαν»… πραγματικά μια ιστορία ζωής, μια αντιπαλότητα, ο έρωτας, η μητρότητα, το κατεστημένο. Μια αλληλουχία γεγονότων και πεπραγμένων. Ένα πάντρεμα ορόσημων με πρωταγωνίστρια την ίδια … Συγκλονιστικό!!!!
Δημοσίευση σχολίου