13.3.12

Λίνα Φυτιλή • Μια συνέντευξη στον Νικήτα Σούλο

μπλογκ Ο μάγος!, Σάββατο 10 Μαρτίου 2012 »»

Λίνα Φυτιλή

Γεννήθηκε στη Λάρισα. Σπούδασε στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πατρών και δημοσιογραφία στην Αθήνα Τα τελευταία δέκα χρόνια εργάζεται ως εκπαιδευτικός στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Το 1997 εκδόθηκε το βιβλίο της Οι νύχτες της άχρωμης κιμωλίας από τις εκδόσεις Καστανιώτη. Το 2003-2004 εκδόθηκε η εργασία της Η Ευέλικτη Ζώνη στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (συνεργασία εκπαιδευτικών και μαθητών), από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο-Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου. Το μυθιστόρημά της Τώρα είναι αργά, μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Απόπειρα. Γράφει στο Press-Gr και στο duende magazine.

Με μεγάλη χαρά σε καλώς ορίζω στο Μάγο !!
1. Πότε ξεκίνησες να γράφεις βιβλία;

Το πρώτο μου βιβλίο το έγραψα στα εικοσιτρία μου χρόνια.

2. Το πρώτο σου βιβλίο είναι Οι νύχτες της άχρωμης κιμωλίας. Είχε ερεθίσματα από τα μαθητικά σου χρόνια ή από την εμπειρία σου στην εκπαίδευση;

Καθόλου. Οι νύχτες της άχρωμης κιμωλίας είναι ένας αλληγορικός τίτλος, για τις άυπνες νύχτες των ηρώων της ιστορίας. Αφορά ένα ταξίδι που πραγματοποιείται προς έναν άγνωστο προορισμό με ένα λεωφορείο, στη διάρκεια του οποίου οι επιβάτες ξεδιπλώνουν τις ιστορίες τους, βουτώντας ως τα βάθη των συνειδήσεών τους.

Τώρα είναι αργά

3. Τι είναι για σένα η συγγραφή βιβλίων;

Είναι η αλάνθαστη μέθοδος για να κρατάω την ισορροπία μου. Πολλές φορές νώθω ότι βρίσκομαι στην άκρη ενός γκρεμού, μετέωρη. Το γράψιμο μου δίνει την ισορροπία που χρειάζομαι, για να μην πέσω. Γράφοντας απογυμνώνεσαι βέβαια. Και συμβαίνει αυτό που η Πατρίσια Χάισμιθ, αποκαλεί αποκάλυψη του αθέατου.

4. Ο ρόλος σου σαν εκπαιδευτικός πιστεύεις ότι είναι αυτός που πρέπει;

Κάνω το καλύτερο δυνατό πάντα. Έχω δουλέψει σε πολύ διαφορετικές συνθήκες, με ετερόκλητους μαθητές αυτά τα έντεκα χρόνια που είμαι στην Εκπαίδευση και ως τώρα η αποτίμηση είναι θετική.

5. Δίνονται οι δυνατότητες σε μια εκπαιδευτικό να εκπαιδεύσει σωστά στη σημερινή εποχή;

Πάντα η εκπαίδευση είχε προβλήματα κι ελλείψεις. Πολλές φορές περνούσα από σχολεία με το αίσθημα ότι το καλό αποτέλεσμα επαφιόταν αποκλειστικά στην καλή θέληση του δασκάλου. Ωστόσο πρέπει πάντα να είναι κανείς έτοιμος να κάνει κάτι παραπάνω. Όταν για παράδειγμα βρισκόμουν στην ορεινή Άγρα Λέσβου, όπου δίδαξα τρία χρόνια, ξεκίνησα με τους μαθητές μου να βγάζουμε μια έγχρωμη ηλεκτρονική εφημερίδα, που για τα δεδομένα του σχολείου φαινόταν κάτι εξωπραγματικό. Σιγά σιγά τα παιδιά αγκάλιασαν την εφημερίδα και ήταν τόσο συμμετοχικά, που η προσπάθεια συνεχίστηκε κι όταν εγώ έφυγα. Πρόσφατα ανακάλυψα αυτή την εφημερίδα στο διαδίκτυο, προφανώς ανεβασμένη από το Υπουργείο. Παντού υπάρχουν κρυμμένες δυνατότητες.

6. Ο Μέγας Αλέξανδρος είχε πει ότι χρωστά στο δάσκαλό του την καλή ζωή. Θα μπορούν οι μαθητές σου να πουν το ίδιο για σένα;

Ήταν διαφορετικές οι εποχές γιατί σήμερα τα παιδιά έχουν άλλες επιρροές, ερεθίσματα και πρότυπα. Αν και δεν μπορώ να μαντέψω, συνήθως με τους μαθητές μου έχουμε πολύ καλές σχέσεις και προσπαθώ να ενθαρρύνω τον καθένα να αναπτύξει το ιδιαίτερο χάρισμα που συνήθως διαπιστώνω. Δυστυχώς η ομοιομορφία στην εκπαίδευση συχνά καταστρέφει τις κλίσεις του μαθητή.

7. Σε φοβίζει η φθορά και η διαφθορά που υπάρχει γύρω μας;

Με προβληματίζει. Η εποχή έχει ανάγκη από ένα καινούριο σύστημα αξιών, αφού οι παλιές φαίνεται ότι έχουν καταρρεύσει.

8. Πόσα βιβλία συνολικά έχεις γράψει μέχρι σήμερα;

Δύο λογοτεχνικά και ένα που αφορά την Εκπαίδευση. Όσον αφορά το δεύτερο, ήταν μια πρωτοβουλία που ανέλαβα με μερικούς εκπαιδευτικούς και τους μαθητές μας, αγνοώντας ότι ένα χρόνο αργότερα θα το εξέδιδε το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

9. Πιστεύεις ότι έχεις κάνει πράγματα που έχεις μετανιώσει γι’ αυτά;

Και ποιος δεν έχει κάνει; Αλλά τα λάθη είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ύπαρξής μας. Το λάθος είναι μια πληροφορία, έχει σημασία πως θα τη χρησιμοποιήσεις, όπως λέει κι ένας φίλος μου.

10. Αν είχες μια ευκαιρία ν’ αλλάξεις κάτι που έκανες στο παρελθόν, τι θα άλλαζες;

Θα ήμουν πιο τολμηρή σε κάποια ζητήματα. Πρέπει πάντα να είναι κανείς έτοιμος στη ζωή για γενναίες αποφάσεις. Μερικές φορές δεν ήμουν όσο τολμηρή θα ήθελα.

11. Το νέο σου βιβλίο τι περιγράφει;

Το Τώρα είναι αργά περιγράφει την ύστατη προσπάθεια δυο φίλων να ξεφύγουν από τα πλοκάμια μιας βαθιάς νοσταλγίας που τους εμποδίζει να ζήσουν ήρεμα στο παρόν, εξαιτίας κάποιων οδυνηρών γεγονότων που τους έχουν σημαδέψει στο παρελθόν. Αυτή η διαδικασία δεν είναι εύκολη πάντα, ακόμη κι όταν η ζωή τριγύρω προχωράει καλπάζοντας.

12. Ποιους στόχους βάζεις στη ζωή σου;

Ο μόνος στόχος που βάζω, είναι η κάθε μου μέρα να είναι, έστω και λίγο δημιουργική. Αποφεύγω τα μεγαλεπήβολα σχέδια, αφήνω και λίγο τα πράγματα να παίρνουν το δρόμο τους. Με ενδιαφέρει η χαρά της στιγμής, η έκπληξη, οτιδήποτε μπορεί να μου κάνει εντύπωση.

13. Υπάρχουν ακόμη έτοιμα βιβλία προς έκδοση στο συρτάρι σου;

Αυτή τη στιγμή ετοιμάζω μια σειρά διηγημάτων, τα οποία βρίσκονται σε καλό δρόμο. Αγαπώ όλα τα είδη του πεζού λόγου. Επειδή ανήκω στη σύγχρονη γενιά, τα γραπτά μου δε βρίσκονται κλεισμένα σε κάποιο συρτάρι αλλά σε ένα αρχείο στον υπολογιστή μου.

Δεν υπάρχουν σχόλια: