tag:blogger.com,1999:blog-2504616483865207638.post8180469915852864900..comments2023-12-02T09:09:48.732+02:00Comments on ∙Αποπειρατές∙: Κώστας Κρεμμύδας • Βασίλης Πολύζος: Αυτό που βλέπουμε ήταν πάντα παρελθόνΑπόπειραhttp://www.blogger.com/profile/11550893628164333327noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-2504616483865207638.post-44180423459344893512010-06-02T20:05:35.436+03:002010-06-02T20:05:35.436+03:00Παρακολούθσα τις εργασίες του 29ου Συμποσίου και σ...Παρακολούθσα τις εργασίες του 29ου Συμποσίου και συμφωνώ με τις απόψεις του Κώστα Κρεμμύδα για την ποίηση του Βασίλη Πολύζου.<br />Τον Φεβρουάριο του 2007 μίλησα για την ποίηση του Βασίλη Πολύζου στη Στοά του Βιβλίου, στην παρουσίαση του βιβλίου του "αναμνήσεις προκάτ άνοιξης" που εκδόθηκε από την Απόπειρα. Μαζί μου μίλησαν για τον ποιητή και η Νίκη Ζορμπά, η Έλενα Κυρίτση, ο Σταύρος Σταυρόπουλος και ο Βασίλης Χατζηιακώβου. <br />Επιτρέψτε μου να παραθέσω μερικά αποσπάσματα από την ομιλία μου εκείνη:<br />..............................<br />"Πρέπει να τονισθεί εδώ ότι η ποιητική γλωσσοπλαστική δράση του ποιητή Βασίλη Πολύζου συνιστά ταυτόχρονα και την «πυρηνική σύντηξη» της ίδιας της γλώσσας. Τοιουτοτρόπως αναγεννάται η γλώσσα από το ίδιο το σώμα της κάθε φορά με διαφορετική φυσιογνωμία αλλά πάντοτε ρωμαλέα και γοητευτική. Ουσιαστικά πρόκειται για διαπλάτυνση των ορίων της σκέψης αυτής καθ’ αυτής. Εξάλλου ο γνωστός γλωσσολόγος και στοχαστής Νόαμ Τσόμσκυ επιβεβαίωσε με επιστημονικές μεθόδους ότι τα όρια της γλώσσας και της σκέψης ταυτίζονται. Με άλλα λόγια φτωχή γλώσσα ίσον φτωχή σκέψη.<br />………………………………………………………………………<br />Δεν τυχαίνει συχνά ένα ποιητικό έργο να περιέχει μέσα του και στοιχεία αυτοαναλυτικά χωρίς να προδίδει κατ΄ελάχιστον τη μουσική του, τον εσωτερικό του ρυθμό, την απαράμιλλη ευστοχία και συστοιχία των εννοιών του με την ρέουσα πραγματικότητα. Η ποίηση του Βασίλη Πολύζου συνδιαλέγεται συνάμα και με την ιστορία αλλά όχι κεντρικά. Οι παράμετροι της ιστορίας είναι που έχουν μεγαλύτερη σημασία και όχι τα κομβικά της σημεία.<br /><br />Εξάλλου στις λεπτομέρειες της καθημερινότητας περιγράφονται πειστικότερα τα σημεία των όποιων ενδείξεων και αποδείξεων για το πνεύμα και τον τόνο μιας συγκεκριμένης ιστορικής περιόδου. Παραθέτω ευθύς αμέσως, από τη συλλογή που παρουσιάζεται απόψε στίχους από το ποίημα karaoke club:<br /><br />ήσυχα που αναπνέει η Κλεοπάτρα<br />η κλίνη της ευωδιαστός κέδρος του Λιβάνου<br />τα σεντόνια της κεντημένοι κρίνοι<br />επιθαλάμια μιξολύδια<br />ωριμάζουν στη σκοτεινιά της<br /><br />Ο,τι θα ονομάζαμε προσωπική μυθολογία περνάει αναγκαστικά από τη μεθοδολογία της ενδελεχούς παρατήρησης των γεγονότων, της συγκριτικής τους ανάλυσης και, τέλος, από την κατασκευή ενός συστήματος εικόνων και δράσεων που λειτουργούν αναγωγικά σε σχέση με την βαθύτερη ουσία των εξεταζομένων θεμάτων.<br /><br />Στον πυρήνα κάθε μύθου ο προσεκτικός ερευνητής θα ανακαλύψει εκείνα ακριβώς τα στοιχεία που συνυπάρχουν και στις μυθολογίες διαφορετικών περιοχών και εποχών. Αυτό είναι το μεγάλο μάθημα από τον Levis Strauss αλλά και τον Sir James George Frazer.<br /><br />Η ποιητική μυθολογική διάσταση του Βασίλη Πολύζου αντανακλάται όμως εξίσου δημιουργικά και στο σημαντικότατο για τον άνθρωπο πεδίο του ερωτισμού. Η εγκαθίδρυση της συμβολικής τάξης στο επίπεδο των ερωτικών επιθυμιών, ακόμη και αν δεν είχε προκύψει ως εξελικτικός παράγοντας της λιμπιντικής ορμής θα έπρεπε να είχε εφευρεθεί. Κι αυτό γιατί θα έπρεπε να ικανοποιηθεί κάπως ανέξοδα η ταυτότητα έρωτα και θανάτου (όταν ο έρωτας δείχνει το αληθινό του πρόσωπο). Από το ποίημα ραψωδία rap της συλλογής αναμνήσεις προκάτ άνοιξης διαβάζουμε:<br /><br />μια ραψωδία rap μπορεί ο καθένας<br />Από το φινιστρίνι του υπογείου ν΄ανεβάσει<br />Σκουπίζοντας το ταγγισμένο φως με την παλάμη<br />Θα δει τη λιτανεία των πελμάτων <br />Θα χαρεί τη σιωπηλή εποποιία των γοφών.<br />Ίσως περάσει αργότερα κι η Julia Roberts<br />Ευωδιάζοντας σιτρόν και άγριο γιασεμί.<br />………………………………………………………………..<br />Συμπερασματικά θα έλεγα ότι η συλλογή αναμνήσεις προκάτ άνοιξης που παρουσιάζεται απόψε είναι ένα ταξίδι ζωής και θανάτου. Μία σύγχρονη Οδύσσεια όπου διακυβεύονται τα πάντα, οι αξίες και οι παρακαταθήκες του ανθρωπίνου γένους, με στόχο να καταπλεύσουμε κάποτε στην Ιθάκη του πραγματικού ανθρώπου, σε αντιδιαστολή με το σημερινό προβληματικό ανθρωπάκο.<br />………………………………………………………………………..<br />Μηνάς Ταταλίδης, σκηνοθέτηςΜηνάς Ταταλίδηςnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2504616483865207638.post-29836760758438801912010-06-01T23:50:37.726+03:002010-06-01T23:50:37.726+03:00Άκρως ενδιαφέρουσα έκδοση 400 περίπου σελίδων με τ...Άκρως ενδιαφέρουσα έκδοση 400 περίπου σελίδων με τα πρακτικά του Συμποσίου Ποίησης που είναι βέβαια αξιόλογος πολιτιστικός θεσμός. Και βεβαίως το ίδιο το θέμα του Συμποσίου "Το Μοντέρνο στην Ποίηση" που εξετάζεται με τρόπο σφαιρικό και πολυσχιδή. Το άρθρο του κ.Κρεμμύδα για την ποίηση του Πολύζου διεισδυτικό, με πλήθος αναφορών. Θέλω ακόμη να σημειώσω ιδιαίτερα την προσφορά του κ.Κρεμμύδα ως εκδότη του περιοδικού Μανδραγόρας. <br />Φίλος ΑποπειρατικόςApopeiratikosnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2504616483865207638.post-30384878142739950062010-06-01T20:23:06.559+03:002010-06-01T20:23:06.559+03:00"αλλάζοντας στάση στον ύπνο" προκύπτουν ..."αλλάζοντας στάση στον ύπνο" προκύπτουν ενίοτε όνειρα αυθάδη και μη αναμενόμενα, γοητευτικά επομένως...τέτοιες είναι οι λέξεις του Βασίλη Πολύζου που έχω την τύχη-έστω και διαδικτυακά - να γνωρίζω και που πετυχαίνει αβίαστα το πιο δύσκολο εγχείρημα :να συναρπάζει.<br /><br />Βασίλη, μπράβο, μπράβο:)<br />να είσαι καλά!Λίτσαhttps://www.blogger.com/profile/02765796674615561421noreply@blogger.com