28.11.16

Ελευθερία Σταυράκη • Ιθαγένεια

ποίηση
σσ. 63, σχήμα 13 × 20,5 εκ.,
έκδοση χαρτόδετη,
I S B N 978-960-537-225-5,
6,00 € + Φ Π Α
Απόπειρα, Αθήνα Νοέμβριος 2016

Η ιθαγένεια, ένα στοιχείο ταυτότητας συνδεδεμένο με τον τόπο. Αλλά και η ιθαγένεια της ψυχής, απόκτημα των ταξιδιών εντός και εκτός των συνόρων της. Είτε ως αποτέλεσμα τυχαιότητας η ιθαγένεια – «Εξ αίματος» – είτε, κυρίως, των επιλογών μας – «Εξ αγχιστείας» – γίνεται αντικείμενο της αναζήτησης στις δύο ομώνυμες ενότητες του βιβλίου της Ελευθερίας Σταυράκη, καταλήγοντας στην ανασύνθεση του εαυτού. Γιατί, εντέλει, γινόμαστε – συνειδητά η μη – σελίδες του ταξιδιού που επιλέγουμε να ζήσουμε.

25.11.16

Το αυτί της Αριάδνης στο Polis Art Café


Η Απόπειρα παρουσιάζει το μυθιστόρημα Το αυτί της Αριάδνης της Ειρήνης Σταματοπούλου την Τετάρτη 30 Νοεμβρίου στις 8.30 το βράδυ στο Polis Art Café.

Για το βιβλίο θα μιλήσουν ο διευθυντής του περιοδικού ο αναγνώστης Γιάννης Μπασκόζος και ο πεζογράφος - πανεπιστημιακός Γιάννης Τσίρμπας.
___________
Polis Art Café • Πεσμαζόγλου 5 (Στοά του βιβλίου)
τηλ. 210/3249588

19.11.16

Η Διώνη Δημητριάδου για τη συλλογή Ιθαγένεια

σχόλια της Διώνης Δημητριάδου για την υπό έκδοση ποιητική συλλογή της Ελευθερίας Σταυράκη Ιθαγένεια. | Με ανοιχτά βιβλία,
Παρασκευή 18 Νοεμβρίου 2016 »»



Η Ελευθερία Σταυράκη δίνει την ανθρώπινη παρουσία διαγραφόμενη με σαφήνεια ιδιαίτερη, προσφέροντας μια πλήρη εικόνα, έτσι όπως με προνομιακή θέα την προσφέρει η ποίησή της. Πότε με πιο ποιητική και πότε με πιο πεζή εκφορά του λόγου της επικοινωνεί με τον αναγνώστη της κατά πρόσωπο, όπως κάθε γνήσια φωνή.

18.11.16

Ειρήνη Σταματοπούλου • Κορτάσαρ, Αντονιόνι, μυστικά και ανείπωτα

γράφει η Ειρήνη Σταματοπούλου | ο αναγνώστης,
Πέμπτη 17 Νοεμβρίου 2016 »»


«Αφηγείσαι την αυτοβιογραφία σου με τις αποχρώσεις της ζωής σου κι όχι μόνο με τις αποχρώσεις των γεγονότων» — Μικελάντζελο Αντονιόνι[1]
Μοιάζει παράδοξο να ξεκινάει να μιλήσει κανείς για έναν σπουδαίο λογοτέχνη παραπέμποντας σε έναν (μεγάλο) κινηματογραφιστή, η αφορμή δίνεται όμως από το αφήγημα του Κορτάσαρ «Τα σάλια του διαβόλου», στο οποίο βασίζεται το «Blow up», μια από τις γνωστότερες ταινίες του Ιταλού υπαρξιστή της μεγάλης οθόνης, και περιλαμβάνεται στη συλλογή Τα μυστικά όπλα που κυκλοφόρησε πρόσφατα (και μετά από 26 χρόνια) σε επανέκδοση από τις εκδόσεις «Απόπειρα».
Αναφερόμενος στην τέχνη του όπως και στην έννοια του σεναρίου, ο Αντονιόνι θα την χαρακτηρίσει κάπου ως την προσπάθεια «να δίνεις λέξεις σε γεγονότα που τις απαρνούνται» και να αφηγηθείς τις αλήθειες μιας ταινίας κάνοντας ταυτόχρονα να σωπάσουν όλες οι άλλες αλήθειες που ξεπηδούν από το περιθώριο και σε πιέζουν με δύναμη.[2] Σε κάποια συνέντευξή του σημειώνει χαρακτηριστικά: «Γνωρίζουμε ότι κάτω από την εικόνα που αποκαλύπτουμε υπάρχει μια άλλη, πιο πιστή στην πραγματικότητα, και κάτω απ’ αυτήν υπάρχει ακόμα μια άλλη, και ξανά μια άλλη κάτω από την τελευταία. Ως την αληθινή εικόνα εκείνης της απόλυτης, μυστηριώδους πραγματικότητας, που κανένας δεν θα δει ποτέ. Ή ίσως ακόμη, ως την αποσύνθεση οποιασδήποτε εικόνας, οποιασδήποτε πραγματικότητας».[3]

17.11.16

Έμμα Γκόλντμαν • Η απογοήτευσή μου στη Ρωσία

Ανατυπώθηκε και ξανακυκλοφορεί Η απογοήτευσή μου στη Ρωσία της Έμμα Γκόλντμαν.



Μετάφραση (από την αγγλική): Δέσποινα Κερεβάντη, Γιάννης Βαλούρδος
σσ. 288, σχήμα 17 × 23,5 εκ.,
έκδοση χαρτόδετη,
Απόπειρα, 2016
(Πρώτη έκδοση: Απόπειρα, Σεπτέμβριος 2009)
I S B N 978-960537-109-8
Λιανική τιμή: 18,00 €

_________
Έγραψαν

Ποστ Γουίλερ • Παραμύθια από τη Ρωσία

Κυκλοφορούν σε νέα έκδοση Τα παραμύθια από τη Ρωσία.
Μετάφραση: Χριστίνα Μπάμπου - Παγκουρέλη.


σσ. 263, σχήμα 13 × 20,5 εκ.,
έκδοση χαρτόδετη,
I S B N: 978-960-7034-92-2
Απόπειρα, τρίτη έκδοση (νέα έκδοση), Αθήνα 2016
(πρώτη έκδοση, Απόπειρα, 1997)
Σειρά: Του κόσμου τα παραμύθια, #12
Λιανική τιμή: 12 € + Φ Π Α

12.11.16

Το αυτί της Αριάδνης στο Ιδιώνυμο


Το Σάββατο 19 Νοεμβρίου στις 7 και μισή το βράδυ στο βιβλιοπωλείο/καφέ Ιδιώνυμο, η Ειρήνη Σταματοπούλου συνομιλεί για το νέο της βιβλίο Το αυτί της Αριάδνης με τον συγγραφέα και σεναριογράφο Νίκο Παναγιωτόπουλο.
_______________
βιβλιοπωλείο/καφέ Ιδιώνυμο, Κοραή 11α, Κορυδαλλός.

10.11.16

Ένας Έλληνας στο Κονγκό

γράφει ο Φίλιππος Φιλίππου | Fractal,
Τετάρτη 9 Νοεμβρίου 2016 »»

Ο Γιώργος Ρούβαλης (Αθήνα, 1949), με σπουδές Ιστορίας, Κοινωνιολογίας και Νομικών στην Αθήνα και το Παρίσι, πρώην καθηγητής σε πανεπιστήμια του Μεξικού και της Βενεζουέλας), έχει στο ενεργητικό του, συλλογές ποιημάτων και διηγημάτων (κι ένα μυθιστόρημα, καθώς και βιβλία που σχετίζονται με το Ναύπλιο, την πόλη καταγωγής του, εξέδωσε πρόσφατα το βιβλίο Congo Cha Cha, το οποίο χαρακτηρίζει ιστορικό μυθιστόρημα. Το αφιερώνει στον πατέρα του Τάκη Ρούβαλη (1919-1984) αγωνιστή, δημοκράτη, τον ήρωά του, και στη μητέρα του Τερέζα Ρούβαλη (1918-1985), στήριγμα και έμπνευσή του, όπως γράφει. Το βιβλίο είναι αρκετά παράξενο, πρωτότυπο και ενδιαφέρον. Ενώ είναι μυθιστόρημα, αρχίζει με έναν χρονολογικό πίνακα του Κογκό με πρώτη καταχώρηση το 1830, όταν έγινε ανεξάρτητο το βασίλειο του Βελγίου (αποσχίσθηκαν επαρχίες της Γαλλίας και των Κάτω Χωρών), και τελευταία το 2000, όταν βελγική κοινοβουλευτική επιτροπή διερεύνησε τη δολοφονία το 1961 του Λουμούμπα, πρωθυπουργού της χώρας που ανέλαβε την διακυβέρνηση της χώρας το 1960 (κατέληξε στο συμπέρασμα πως η βελγική κυβέρνηση είχε ηθική ευθύνη για τον θάνατό του). Στη συνέχεια, ο συγγραφέας παραθέτει έναν άλλο πίνακα με τους χαρακτήρες του βιβλίου και τα γεγονότα στα οποία εμπλέκονται. Έτσι, έχουμε στο τέλος του 19ου αιώνα την άφιξη των πρώτων Ελλήνων στο Κονγκό από το γειτονικό Σουδάν, τη Νότια Αφρική και τη Ροδεσία. Στην ακμή της, στις δεκαετίες του 60 και του 70, η ελληνική παροικία είχε 7.000 μέλη με συλλόγους, σχολεία και εκκλησίες. Τον Μάρτιο του 1964 φτάνει στην πρωτεύουσα του Κογκό Λεοπολντβίλ (σήμερα Κινσάσα), ο κεντρικός ήρωας του μυθιστορήματος, ο Τάκης Ράλλης, δηλαδή ο πατέρας του συγγραφέα. Το Πάσχα του 1965, ο Ράλλης επιστρέφει στην Ελλάδα και διορίζεται συμβολαιογράφος από την κυβέρνηση του Γεώργιου Παπανδρέου. Το 2012, η Άρτεμις, ανιψιά του Γιώργου, γιου του Τάκη, ξεκινάει μια διατριβή για το Βελγικό Κογκό και το Ανεξάρτητο Κογκό τις δεκαετίες ’50 και ’60, χρησιμοποιώντας τα γράμματα του Τάκη Ράλλη και διεξάγει έρευνα για την ιστορία και τον πολιτισμό της χώρας.

Χριστίνα Οικονομίδου • Αντιμετωπίζω την απώλεια με μεγαλύτερη αποδοχή

Η Χριστίνα Οικονομίδου μιλάει στη Φωτεινή Λαμπρίδη στο «Πολιτιστικό Ημερολόγιο» (Στο κόκκινο) με αφορμή την τελευταία της συλλογή 4 εποχές στον δρόμο. »»
Διάρκεια 25΄44.

7.11.16

Η Οικονομίδου επιτελεί μια σύσταση εκ νέου της γλώσσας

γράφει η Γιώτα Καραγιάννη | Διάστιχο,
Δευτέρα 7 Νοεμβρίου 2016 »»
Η Οικονομίδου επιτελεί μια σύσταση εκ νέου της γλώσσας, μιας γλώσσας κυρίαρχα υλικής/σωματικής. Επιτρέπει με αυτό τον τρόπο στον αναγνώστη να συλλογάται πάνω στα ίδια του τα αποσιωπητικά, να μη φοβάται τις δικές του παρενθέσεις.
Περίπου δεκαπέντε χρόνια πριν, άρχισα να παρακολουθώ τα βιβλιοκριτικά κείμενα της Χριστίνας Οικονομίδου στο «Βήμα», για βιβλία εσωτερικής και εξωτερικής παραγωγής, και ορμώμενη από αυτά προμηθεύτηκα τα πρώτα της βιβλία ποίησης, Η γυναίκα και το δέντρο της σιωπής / Μύθοι και Ωδίνες (1994) και Χειρονομίες της Αισθητικής (1997) από τις εκδόσεις Απόπειρα∙ δεν υπήρχε άλλωστε και τόσο μεγάλο εκδοτικό ποιητικό boom από νέους τη δεκαετία εκείνη. Και συνέχισα να την παρακολουθώ στα κριτικά της κείμενα αλλά και όταν αποφάσισε να ξαναπιάσει εκδοτικά το νήμα της ποίησης με το Matthew και Shirley (2009, Απόπειρα), πιθανώς γιατί είχε κάτι να προσθέσει στο ρητορικό ερώτημα μέσα μου: «Τι έχει να πει η ποίηση για την αλήθεια που δεν το λέει η επιστήμη;». Για το συγκεκριμένο ποιητικό βιβλίο της 4 εποχές στον δρόμο, με τη λοξή ματιά που συνεχίζω να έχω προς την ποίηση, θα στραφώ εδώ σε δύο κεντρικές παρατηρήσεις που βαπτίζω ως εξής:

1.11.16

Ειρήνη Σταματοπούλου • Το αυτί της Αριάδνης

μυθιστόρημα
σσ. 221, σχήμα 13 × 20,5 εκ.,
έκδοση χαρτόδετη,
I S B N 978-960-537-220-0,
12,00 € + Φ Π Α
Απόπειρα, Αθήνα Οκτώβριος 2016

Πόσες λέξεις χρειάζονται για να περιγράψουν μια εικόνα; Πόσοι σωσίες διαγράφουν την πορεία μας προς τον άλλον; Πόσες μέρες για να εγκλείσουμε τη ζωή μας σε μια στιγμή;

Τρεις άγνωστοι μεταξύ τους άνθρωποι ξεκινούν ένα ταξίδι από κοινού, που τους φέρνει αντιμέτωπους με τον εαυτό τους, τους δαίμονες και τα φαντάσματά τους και γίνεται η αφορμή για μια αποκαλυπτική περιπλάνηση στο όνειρο, τον μύθο και την πραγματικότητα, το άπειρο και το πεπερασμένο, τη μνήμη και το ασυνείδητο τού έλλογου, αισθησιακού και υπερβατικού υποκειμένου, στο πρότυπο του αμερικανικού road movie.
(Κείμενο από το οπισθόφυλλο.)