27.6.16

Στο αίθριο του Πανδοχείου: Έρση Σεϊρλή

συνέντευξη της Έρσης Σεϊρλή στον Λάμπρο Σκουζάκη | Πανδοχείο, Δευτέρα 27 Ιουνίου 2016 »»

ersiegina2_
Περί γραφής

Θα μας συνοδεύσετε ως τη θύρα του τελευταίου σας βιβλίου; Θα μοιραστείτε μια μικρή παρουσίαση – εισαγωγή στο κάθε σας βιβλίο χωριστά (είτε σε μορφή επιγραμματικής παρουσίασης, είτε γράφοντας για το πότε, πώς, υπό ποιες συνθήκες και ποιους πόθους συνεγράφησαν);

Από την αθωότητα του ευαίσθητου βλέμματος (Μικρές ανάγκες, Δελφίνι 1992) και τη βιαστική επανεμφάνιση, όπου σπαταλήθηκαν οι ωραίες ιδέες (Αν ήθελε να πει την αλήθεια, Εξάντας 1994), στην ολοκληρωμένη πρόταση για ένα ταξίδι στο ανοίκειο. Αγαπημένο βιβλίο Η αμηχανία του ισορροπιστή, κυκλοφόρησε από την Απόπειρα το 1998. Ακολούθησε ένα μορφολογικό παιχνίδι με το παράλογο (Επιζήμιο εύρημα, Γαβριηλίδης, 2003). Στο Νέοι άνδρες (Μεταίχμιο, 2008), η ερημιά μιας αφιλόξενης πόλης γίνεται μάρτυρας  στα ερωτικά σκιρτήματα μοναχικών γυναικών.  Στο Γράμμα στον εχθρό μου (Απόπειρα, 2013) η κρίση έχει καταστήσει την Αθήνα πόλη δυστοπική. Άραγε ο έρωτας ανάμεσα στην ώριμη ηρωίδα  και τον νεαρό Γερμανό επισκέπτη  είναι καταδικασμένος; Μόνη ελπίδα η Φύση και οι ιστορίες του παρελθόντος.

Το Ρέκβιεμ που μόλις κυκλοφόρησε (Απόπειρα) περιλαμβάνει τρία αφηγήματα και είναι επισήμως αφιερωμένο στην Αθήνα και σε όσους νοιάζονται γι’ αυτήν. «Ο Μάρκος των Εξαρχείων» άρχισε να παίρνει μορφή το 2003 και το «Περίληψη Καταστροφής», το 2008, μετά τα γεγονότα του Δεκεμβρίου. Το «Ρέκβιεμ» γράφτηκε το καλοκαίρι του 2015 στην Πλατεία Βικτωρίας.  Ο σαρκασμός, η ειρωνεία και η υπονόμευση των κωδίκων στις δύο πρώτες ιστορίες, συμπληρώνονται με τη δραματική αλληγορία του «Ρέκβιεμ». Επειδή ενίοτε τα γεγονότα μας ξεπερνούν και η ζωή διαψεύδει τις καλές μας προθέσεις…  Αν το Η αμηχανία του ισορροπιστή θεωρηθεί ως μια ποιητική εκδοχή του Πόνου, το Ρέκβιεμ βρίσκεται στους αντίποδες. Αποτελεί την Μεταποιητική του.

Ειρήνη Σταματοπούλου • Η ελεγεία μιας πόλης

για το Ρέκβιεμ: Η τριλογία της Αθήνας της Έρσης Σεϊρλή από την Απόπειρα, 2016 | ο αναγνώστης,
Κυριακή 25 Ιουνίου 2016 »»

Κεσανλής

«Η αστική μυθολογία αντιστέκεται στις ψυχολογικές προσεγγίσεις. Επιζητάει τη δράση, το κατόρθωμα, που μπορεί να συμπεριληφθεί στις σελίδες της με δυο τρεις λέξεις».[1]

Από αυτές τις ελάχιστες φράσεις από το νέο βιβλίο της Έρσης Σεϊρλή που κυκλοφορεί από την Απόπειρα, γίνεται ευθύς εξαρχής σαφής ο βασικός πυρήνας της μυθοπλασίας της που μετατρέπεται σε μυθολογία, καθώς και ο κεντρικός γλωσσικός και δραματικός της προσανατολισμός. Η συγγραφέας δίνει τον κοινό, συμπεριληπτικό τίτλο Ρέκβιεμ στα τρία αφηγήματα που απαρτίζουν το λογοτεχνικό της εγχείρημα, όπου η καθαρότητα της μνήμης ανταγωνίζεται τη διαύγεια ενός παράφορου, τυφλού σχεδίου καταστροφής και θέτει τους όρους της αγωνιακής της αναμέτρησης με τις λέξεις: «Μας στέρησαν τη μνήμη μας, Μάρκο, μας ευνούχισαν. Ούτε η Ιστορία ωφέλησε. Όσο σκέφτομαι ότι από το πέρασμα του χρόνου κρατήσαμε μόνο τη θλίψη, τη φθορά και την εξαθλίωση – τα χειρότερα δηλαδή – μου έρχεται να πάρω φόρα και να διαλύσω την Αθήνα».[2]

17.6.16

Το Ρέκβιεμ στο Flamme rouge

proskl_2596x1731

Η Απόπειρα παρουσιάζει την Τρίτη 28 Ιουνίου, στις 8 το βράδυ, στο cycle bar Flamme rouge, το νέο βιβλίο τής Έρσης Σεϊρλή Ρέκβιεμ.

Για το βιβλίο θα μιλήσει ο συγγραφέας και δημοσιογράφος Διονύσης Μαρίνος, και αποσπάσματα θα διαβάσουν ο ηθοποιός Βαγγέλης Χρήστου και η ίδια η συγγραφέας.

Flamme rouge • Τριπτολέμου 26, περιοχή Γκάζι, στάση μετρό Κεραμεικός.

10.6.16

Γιώργος Αγγελόπουλος • Το σπήλαιο

ποίηση
σσ. 25, έκδοση χαρτόδετη, 13,5 × 19,5 εκ.
Απόπειρα, Αθήνα 2016
I S B N 978-960-537-215-6

Το σπήλαιο

«Γραμμένο με έμπνευση, μοιραίο, αληθινό».
— Γιώργος Χρονάς
Μια ποιητική σύνθεση, το περιεχόμενο της οποίας βασίζεται στην ομώνυμη πλατωνική αλληγορία. Ο αφηγηματικός ήρωας εγκλωβισμένος σε έναν κόσμο φασματικό, κυριεύεται από το όραμα της ελευθερίας, πράγμα που προετοιμάζει την αναμέτρησή του με αυτό. Η όλη προσπάθειά του θα συντελεσθεί εκ των ένδον και όταν πια, ζυμωμένος από το υλικό της ατομικής του αυθυπαρξίας, κατορθώσει να μεταβεί στη διάσταση του καθεαυτού, στην – κατοικημένη από φιλοσόφους – νήσο των μακάρων, θα έλθει αντιμέτωπος με φοβίες, οι οποίες και θα καθορίσουν τη μετέπειτα δράση του.
Η σύνθεση επιχειρεί, ανάμεσα στα άλλα, να αναγάγει το μύθο στην τωρινή πραγματικότητα, δίνοντας αφορμή για ένα είδος περίσκεψης σχετικά με το σημερινό μας σπήλαιο, το χώρο που έχει ο καθένας επιλέξει να βρίσκεται, αλλά και τον τρόπο δράσης του, είτε βρίσκεται μέσα, είτε έξω από αυτό. Προς ανάδειξη, τόσο του παραλληλισμού αυτού, όσο και της πνευματικής αιχμαλωσίας του ανθρώπου, επιλέχθηκε ως μότο του βιβλίου απόσπασμα από το έβδομο βιβλίο της Πολιτείας:
Ίδιοι μ’ εμάς, είπα εγώ· μήπως νομίζεις ότι οι δεσμώτες αυτοί, χώρια από τους εαυτούς και τους άλλους αιχμαλώτους, μπορούν να δουν πέρα από τις σκιές που αντιφεγγίζει η φωτιά αντικριστά του σπηλαίου;

8.6.16

Γιάννης Αντιόχου • Υστερόγραφα αληθινής ποίησης

Literature, Τετάρτη 8 Ιουνίου 2016 »»

4epoxes_oikonomidou_apopera

Είναι αλήθεια πως μου αρέσουν τα βιβλία θηλιές. Είναι αλήθεια πως προτιμώ κύρια τα ποιήματα ενός αστικού χωροχρόνου ακόμα κι όταν η φωτογραφία του εξωφύλλου στο βιβλίο 4 εποχές στον δρόμο μπορεί να προϊδεάσει τον αναγνώστη ως ένα ταξίδι περιπλάνησης και φυγής ή ίσως και αποφυγής να συναντηθεί ο ποιητής με το πεπρωμένο του, αυτό που ο αληθινός ποιητής ξέρει από την στιγμή που σκάρωσε το πρώτο του ποίημα.

Κατερίνα Έσσλιν • Θέλει θάρρος το να μη λες τη γνώμη σου

Συνέντευξη στον Βασίλη Γρετσίστα | Dreamers & Co.,
Τετάρτη 8 Ιουνίου 2016 »»

EsslinK

Τη γνωρίσαμε στο Dreamers & Co. πριν λίγους μήνες με τη συλλογή διηγημάτων της 32 Δεκεμβρίου που μας είχε εντυπωσιάσει και αποτελείται από είκοσι ένα «μυθιστορήματα του ενός λεπτού» και από μία νουβέλα, τα οποία αγγίζουν κάθε φορά με διαφορετικό τρόπο τον αναγνώστη. Η αίσθηση που αφήνει το βιβλίο, εν τέλει, είναι η αίσθηση μίας και μόνο ιστορίας, η οποία θα μπορούσε να είναι η ιστορία του καθενός. Η Κατερίνα Έσσλιν είναι ένας άνθρωπος που θα θέλαμε να είναι στη ζωή μας, ας τη γνωρίσουμε όμως καλύτερα:

32 Δεκεμβρίου

Μπορείς να μας αποκαλύψεις πώς ήταν να δουλεύεις την ιδέα για την πιο πρόσφατη συλλογή διηγημάτων σου, το 32 Δεκεμβρίου;

Η απάντηση περιέχεται όλη στη λέξη αυτοματοποίηση. Το κείμενο πάντα πηγαίνω και το συναντάω, γράφοντας. Με περιμένει έτοιμο στη γωνία και πάω και το βρίσκω. Δεν ακολουθώ κάποιο δοκιμασμένο δρόμο όμως, δεν υπάρχει καν δρόμος ανοιχτός, το οδικό δίκτυο ανοίγεται επιτόπου, δεν δουλεύω καμία ιδέα λοιπόν. Θα σας δώσω μια κάπως αλληγορική εικόνα γι’ αυτήν την έλλειψη προεργασίας: αν η γραφή ήταν ποτήρι, δεν θα ήταν ένα άδειο ποτήρι που σιγά σιγά το γεμίζω, αλλά ένα γεμάτο ποτήρι που γραφοντας το αδειάζω.

5.6.16

Σταύρος Σταυρόπουλος • Πρόστυχοι, εκστατικοί, ειλικρινά θλιμμένοι

γράφει ο Σταύρος Σταυρόπουλος | Bookpress,
Κυριακή 5 Ιουνίου 2016 »»

Για τη συλλογή ιστοριών Πρόστυχοι, εκστατικοί, ειλικρινά θλιμμένοι (εκδ. Απόπειρα) του Μάνθου Γιουρτζόγλου

Ο Jean Paul Sartre είχε πει ότι «με το να δίνει κανείς ονόματα στα πράγματα τα δείχνει, και δείχνοντάς τα, τα αλλάζει». Πώς ονομάζει όμως κανείς τα πράγματα; Κατ’ εμέ, γράφοντάς τα και έτσι, αναγκάζοντάς τα να συμβούν.

2.6.16

Οι 4 εποχές στον δρόμο στον κήπο του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων

proskl

Η Απόπειρα παρουσιάζει την Τρίτη 7 Ιουνίου, στις 8.30 το βράδυ, στον κήπο του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, το νέο ποιητικό βιβλίο της Χριστίνας Οικονομίδου 4 εποχές στον δρόμο.

Για το βιβλίο θα μιλήσουν η φιλόλογος και επιμελήτρια εκδόσεων Ελένη Κεχαγιόγλου, και ο ποιητής Γιάννης Αντιόχου.

Ποιήματα θα διαβάσουν (και όχι μόνο) οι ηθοποιοί Αντωνία Μποτονάκη και Μάτα Καστρησίου. Μουσική επιμέλεια και επεξεργασία video: Μάτα Καστρησίου.

Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων: Ερμού 134 (πεζόδρομος), Θησείο