30.10.13

Cynthia Crews – Άννα Αγγελοπούλου • Σεφαραδίτικα παραμύθια των Βαλκανίων

Μετάφραση: Σάρα Μπενβενίστε
σσ. 403, σχήμα 13 × 20,5 εκ.,
έκδοση χαρτόδετη, I S B N 978-960-537-181-4,
έκδοση ηλεκτρονική, I S B N 978-960-537-182-2,
Απόπειρα, Νοέμβριος 2013
Σειρά: Του κόσμου τα παραμύθια, αρ. 31

Σεφαραδίτικα παραμύθια των Βαλκανίων

Στην οθωμανική αυτοκρατορία διαβιούσαν επί αιώνες κοινότητες εβραϊκές που μιλούσαν τα ισπανικά της εποχής του Θερβάντες. Ήδη από το 1492, με την επανάκτηση της Ισπανίας από τους καθολικούς βασιλιάδες Φερδινάνδο και Ισαβέλλα, είχαν εκδιωχθεί από την ιβηρική χερσόνησο όλοι οι Άραβες και οι Εβραίοι που δεν δέχτηκαν να αλλαξοπιστήσουν. Οι εβραϊκοί πληθυσμοί στράφηκαν προς τις άλλες χώρες της Ευρώπης κι εγκαταστάθηκαν σταδιακά σε διάφορες πόλεις της οθωμανικής αυτοκρατορίας, όπου έζησαν έως τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο.

23.10.13

Εαρινό εξάμηνο: Ροκ λογοτεχνία Ι (ή μήπως μπα-ρόκ;)

Γράφει ο Αντώνης Ξαγάς

Αντώνης Ξαγάς

(Όσο το δυνατόν πιστότερη εκδοχή της παρουσίασης του βιβλίου του Γιώργου Στόγια Εαρινό εξάμηνο στις 21 Οκτωβρίου 2013 στο Free Thinking Zone. Και με την επίγνωση ότι η μεταφορά του προφορικού λόγου στον γραπτό είναι εξ ορισμού ατελής και ανεπαρκής.)

Να ευχαριστήσω κατ’ αρχάς τον φίλο και συγγραφέα για τη χαρά και την τιμή να πω κι εγώ δύο λογάκια για το βιβλίο με το οποίο και πρωτοεμφανίστηκε στα γράμματα, έτσι δεν είναι η φιλολογικώς «ορθή» έκφραση (κατ’ αναλογία στη ζωγραφική θα λέγαμε «εμφανίστηκε στα χρώματα»; πάντοτε μου φαινόταν κάπως αστεία αυτή η έκφραση).

Δεν ξέρω βέβαια αν πρέπει να τον ευχαριστήσω που με έβαλε σε αυτή τη θέση, βγάζοντας με από την ασφάλεια των γραπτών πίσω από την οθόνη του υπολογιστή, την οποία βασικά εξακολουθώ να προτιμώ, αλλά νομίζω θα το ξεπεράσω για απόψε και μόνο.

«…Once i wanted to be the greatest…»

γράφει ο Librofilo | Librofilo, a books’ aficionado
Τρίτη 22 Οκτωβρίου 2013 »»

Στο μυθιστόρημα του Γιώργου Στόγια (Αθήνα, 1973) με τίτλο «Εαρινό Εξάμηνο» (Εκδ. Απόπειρα, σελ. 443), ο συγγραφέας αναλαμβάνει ένα ρίσκο και καλεί τον αναγνώστη του να συμμετάσχει σ’αυτό, σε ένα ιδιότυπο αναγνωστικό μπρα-ντε-φερ. Δεν ξέρω αν υπάρχουν πολλά (ίσως, αλλά θα είναι ελάχιστα) μυθιστορήματα όπου ο ήρωας (η ηρωίδα στην περίπτωση μας) να προκαλεί τα νεύρα του αναγνώστη τόσο πολύ όσο η περίπτωση της Ντίνας (ηρωίδας του βιβλίου) – και εδώ ακριβώς έγκειται η πρόκληση αλλά και η ανάγκη για συμμετοχή σ’αυτό το «παιχνίδι» όπως σε κάποιο θεατρικό δρώμενο όπου ο θεατής καλείται να συμμετάσχει στο έργο που εκτυλίσσεται μπροστά στα μάτια του.

Μετά το Μετά

γράφει ο Παναγιώτης Γαλανόπουλος.

Ο Σταύρος Σταυρόπουλος δεν είναι συγγραφέας. Γιατί είναι κάτι παραπάνω. Δεν είναι ούτε ποιητής. Γιατί όταν του λέω ότι είναι ποιητής (γιʼ αυτό το κάτι παραπάνω), μου λέει, όχι είμαι συγγραφέας. Δεν είναι ούτε ζωγράφος. Και απʼ όσο ξέρω δεν είναι αγγειοπλάστης. Κατά μία έννοια θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι μουσικός, γιατί τα βιβλία του θυμίζουν ροκ εν ρολλ δίσκους (από βινύλιο). Αλλά και αυτό κατά μία μόνο έννοια. Έκατσα λοιπόν και σκέφτηκα, όχι πολύ είναι η αλήθεια (αφού για να σκεφτεί κανείς πολύ πρέπει να είναι ψύχραιμος, αλλά άμα είναι ψύχραιμος καθαρίζει για πάρτη του και δεν χρειάζεται να σκεφτεί άλλο) και κατέληξα στο εξής αναπόφευκτο συμπέρασμα: ο Σταύρος Σταυρόπουλος είναι αέρας.

Τ • μια κριτική στο mixtape

Γράφει ο Γιάννης Καλογερόπουλος | mixtape,
22 Οκτ 2013 »» 

Romanos-T

«Υπάρχουν φορές που κι οι πιο δειλοί γίνονται θαρραλέοι. Υπάρχουν φορές που ούτε το θάρρος αρκεί. Κάποιοι πρέπει να πεθάνουν. Έτσι θα όφειλαν ή, τουλάχιστον, έτσι συμβαίνει. Απλώς για να μη βασανίζονται και να μην βασανίζουν.»

Το 2020, μια ομάδα καθημερινών ανθρώπων, χρησιμοποιώντας τόνους εκρηκτικών, ανατινάζει συθέμελα τη Θεσσαλονίκη. Εκεί που κάποτε έστεκε η Νύμφη του Θερμαϊκού, τώρα απλώνονται τεράστιες εκτάσεις χέρσας γης, μετατρέποντας την πρώην πόλη σε επίκεντρο του παγκόσμιου κατασκευαστικού ενδιαφέροντος. Μια μητρόπολη γεννάται μέσα από τις στάχτες της καταστροφής. Το μετρό, οι ουρανοξύστες και οι δρόμοι ταχείας κυκλοφορίας δεν αρκούν  όμως για να μετατρέψουν μια μεγαλούπολη σε μητρόπολη, λίγες είναι οι πόλεις παγκοσμίως που διεκδικούν και κερδίζουν επάξια τον τίτλο αυτό, η Τ., όπως είναι πια γνωστή η Θεσσαλονίκη, είναι μία απ’ αυτές.

22.10.13

Nicholas Liber (1956–2013)

Νίκος Λυμπερόπουλος

O Dr Liber ξεκίνησε το μεγάλο του ταξίδι. Σας περιμένει για το τελευταίο αντίο αύριο στις 2 μ.μ. στο Α' Κοιμητήριο Αθηνών, στο Μετς. (Από το Facebook.)

Ήταν άνθρωπος ελεύθερος, αγαπητός και αυθεντικός. Είχαμε την τύχη να συνεργαστούμε μια φορά μαζί του, όταν έφτιαξε το εξώφυλλο στην έκδοση των «Ποιημάτων» τής Patti Smith το 1982.

Patti Smith • Ποιήματα

21.10.13

«Γαμ.», κάτι το τρελό, κάτι το αντιφατικό, κάτι το εκλεπτυσμένο

Cat is Art »»

Γαμ.

Σε αμμώδη εδάφη, καμπίνες αεροπλάνων, διαδηλώσεις και αίθουσες ψυχανάλυσης περιπλανώνται οι ιστορίες της Κατερίνας Έσσλιν. Μια γυναίκα που διατηρεί ανθοπωλείο και πουλάει ανθοδέσμες εκ των οποίων καμιά ποτέ δεν φθάνει στον προορισμό της. Μια πρόταση γάμου ανάμεσα σε δύο αγνώστους σε μια πτήση μεταξύ Λονδίνου - Αθήνας και μια πτώση που προκάλεσε αλυσιδωτές αντιδράσεις. Οι ιδιοκτήτες και οι θαμώνες ενός κάμπινγκ που ανακαλύπτουν μέσα στο σάκο μιας τουρίστριας αντί για φίδια ένα νυφικό. Μια μητέρα που, αρνούμενη την απώλεια, αρνείται και το όνομά της. Ένας άνδρας που γιορτάζει τα γενέθλια των εξήντα του χρόνων στα μονόστηλα του ημερήσιου Τύπου. Μια νοσηλεύτρια που με πάθος μισεί και αγαπά τον ίδιο ηλικιωμένο ασθενή. Εν τω μεταξύ το νυφικό, μοιραίο και εξαρτώμενο, μετακινείται από ιστορία σε ιστορία και από ρόλο σε ρόλο.

Το θέατρο γεμίζει. Η παράσταση «Γαμ.» ανοίγει πανιά. Όλοι, κοινό και ηθοποιοί, ανακοινώνουμε χαρούμενοι και ανυπόμονοι τα ονόματά μας, ένας θεατής λέει το υποκοριστικό του στην αγιασιώτικη διάλεκτο. Αποδεκτό. Η Κατερίνα Έσσλιν, μια νέα γυναίκα με απύθμενη φαντασία και μοναδική αφηγηματική τεχνική, ανακαλύπτει ιστορίες. Άλλες τις επινοεί, σε άλλες προσθέτει ονειρικά ψεύδη και σε μερικές οδυνηρές αλήθειες. Τις γεμίζει πέταλα λουλουδιών, πικρό αλάτι και φρέσκα φρούτα, τις πασπαλίζει με κανέλλα εισαγωγής από τη χώρα των εμπειριών της και ολίγη καθημερινότητα. Το μείγμα σφύζει από ευεξία.
Κατόπιν τις συσκευάζει σε βιβλίο που μυρίζει αληθινό χαρτί δάσους και μαργαρίτες του αγρού.

18.10.13

Ο Γιώργος Στόγιας στο Amagi

Γιώργος Στόγιας Αύριο Σάββατο, 3–4 το μεσημέρι, o Γιώργος Στόγιας θα βρίσκεται στο Amagi Radio, φιλοξενούμενος του Librofilo Booksaficionado στην εκπομπή BOOKTALKS at Amagi radio. Θα συζητήσει για το Εαρινό Εξάμηνο, ενώ θα ακουστούν τραγούδια που «παίζουν» στο μυθιστόρημα. Οι ακροατές θα μπορούν ύστερα από κλήρωση να κερδίσουν δύο αντίτυπα.

14.10.13

Η τέχνη είναι επισκευαστήριο του εγώ

Συνέντευξη της συγγραφέα Κατερίνας Έσσλιν

Στη Στέλλα Μελισσαροπούλου | Pints,
12 Οκτωβρίου 2013 »»

κατερινα-εσσλιν

Η Κατερίνα Έσσλιν, συγγραφέας του βιβλίου ”Γαμ.”που φέτος δραματοποιείται στο θέατρο ”Θησείο για τις τέχνες” (μέχρι τις 20 Οκτωβρίου) με τη σκηνοθετική υπογραφή του Δημήτρη Μπογδάνου, μιλά με το δικό της μοναδικό τρόπο για την τέχνη, το θέατρο, το σουρεαλισμό αλλά και το διάλογο πολιτικής και θεάτρου. Έχοντας βγάλει το σουρεαλισμό από τα σκονισμένα χρονοντούλαπα του καλλιτεχνικού ελιτισμού, η συγγραφέας μας αποκαλύπτει πτυχές του χαρακτήρα της και μας αφήνει να ρίξουμε κρυφές ματιές στη ”Γαμ.” πλευρά της.

13.10.13

Εξαγριωμένοι ονειροπόλοι

Η βάναυση διάψευση μιας ολόκληρης γενιάς στην Ελλάδα της κρίσης

Γράφει η Λίνα Πανταλέων | Καθημερινή,
Κυριακή 13 Οκτωβρίου 2013 »»

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΟΓΙΑΣ, Εαρινό εξάμηνο, εκδ. Απόπειρα

Εαρινό εξάμηνο

Με σαρκαστική ελαφρότητα ο Γιώργος Στόγιας (γεν. 1973) γράφει ένα μυθιστόρημα για μία από τις απροσμάχητες αξίες της εποχής μας, τη νεότητα. Ενα νόμισμα ανθεκτικό στις υποτιμήσεις, αλλά που συχνά αποδεικνύεται κίβδηλο, ανύποπτα εύκαμπτο. Οι σημερινοί νέοι παραμένουν ονειροπόλοι και ανεξημέρωτοι, έχοντας ωστόσο να αντιμετρηθούν με τα απύθμενα βάραθρα που ανοίγονται μπροστά τους εξαιτίας της κοινωνικοπολιτικής κατάρρευσης. Το παράδοξο είναι πως, ενώ οι συνθήκες που τους αντιμάχονται υπερβαίνουν καταφανώς τις δυνάμεις τους, πρωτίστως την ανολοκλήρωτη πολιτισμική και ηθική διάπλασή τους, το παραμικρό ψέλλισμα εκ μέρους τους, ακόμα και το πιο σπασμωδικό άλμα στο κενό, το πιο ανώφελο ξέσπασμα, χαιρετίζονται όχι σπάνια με ενθουσιασμό, έναν ενθουσιασμό χωρίς κανένα αντίκρισμα. Η έμφυτη αυταρέσκεια των νέων παίρνει φωτιά, ενόσω ο κόσμος που αγωνιούν να πυρπολήσουν, ο ίδιος που τους κολακεύει για τα ανακλαστικά τους της αντίδρασης, τους αρνείται κάθε διέξοδο.

11.10.13

Θωμάς Γκόρπας • Γύρω από τον ευαίσθητο πυρήνα της ποιητικής

 Γράφει ο Πάνος Καπώνης | Το κόσκινο 
11 Οκτωβρίου 2013 »»

Θωμάς Γκόρπας

Γράφει ο Πάνος Καπώνης στο βιβλίο του Πρόσωπα στην ομίχλη για τον Θωμά Γκόρπα: «Πιστεύω ότι μερικές φορές, κάτω από την επιφάνεια και τα φώτα, στο καταγώγιο και το σκοτάδι, ταξιδεύεις σε φωτεινά μονοπάτια. Με το ρεμπέτικο μέσα στην υγρασία των καιρών, αναδύεσαι στην έκσταση. Μες στα υπόγεια ρεύματα αναδεικνύεις καθαγιασμένη τη ψυχή σου. Αυτό έκανε ο Γκόρπας. Γνήσιος μποέμ, μπιτ ποιητής (όπως τον ονόμασαν) πριν απ΄ αυτούς, καλοσυνάτος φωνακλάς, ασυμβίβαστος, αγενής στην αστική ευγένεια, με πικρό στόμα απ’ τα πολλά και βαριά τσιγάρα.

10.10.13

«Γαμ»: Συναντήσεις ανθρώπων και όχι μόνο

Γράφει η Χριστίνα Καλογεροπούλου | flust.gr,
10 Οκτωβρίου 2013 »»

554544_242192699268965_2071521996_n

Τρία γράμματα που συναντούν μια τελεία. Μια συλλογή «μυθιστορημάτων του ενός λεπτού» που συναντούν τη σκηνή ενός θεάτρου. Μια Κατερίνα που συναντά έναν Δημήτρη και, κρίνοντας από το αποτέλεσμα, ξέρεις πως αυτή η συνάντηση ήταν γραφτό να συμβεί. Και όλα αυτά τον Οκτώβρη, εν όψει μιας άκρως καλλιτεχνικής σεζόν για την Αθήνα!

9.10.13

Ο Γιώργος Στόγιας μιλά με τον Κώστα Αγοραστό

Κώστας Αγοραστός | Τετάρτη 09 Οκτωβριου 2013 »»

Γιώργος Στόγιας Πρώτο μυθιστόρημα για τον Γιώργο Στόγια με τίτλο Εαρινό εξάμηνο (εκδ. Απόπειρα). Μιλήσαμε μαζί του για τη διαδικασία της συγγραφής του βιβλίου καθώς και τη διαδραστική σχέση που αναπτύχθηκε με τους αναγνώστες, πριν από την έκδοση του βιβλίου.

7.10.13

Σπαταλώντας σπουδή

Του Ρωμανού Σκλαβενίτη-Πιστοφίδη | «Επωνύμως», Κυριακή, 6 Οκτωβριου 2013 »»

Σπαταλώντας σπουδή

Όσο περνούν τα έτη σπουδών μου, συνειδητοποιώ πόσα υλικά, πόσος χρόνος, πόσοι άνθρωποι χαραμίζονται μέχρι τη στιγμή της αποφοίτησης. Για παράδειγμα, η Σύγκλητος του Α.Π.Θ., όπου φοιτώ, ανακοίνωσε την αναβολή της έναρξης των μαθημάτων μόλις το απόγευμα της Παρασκευής, όταν δηλαδή οι γραμματείες των σχολών είχαν πια κλείσει και κανένας φοιτητής δεν μπορούσε να ενημερωθεί για τις αλλαγές του προγράμματος. Δεδομένου, λοιπόν, ότι υπάρχει προηγούμενο ασυνέπειας της σχολής μας ως προς τις αποφάσεις της Συγκλήτου (οι εξετάσεις διενεργήθηκαν κανονικά, παρά τη σχετική απόφαση), το πρωί της Δευτέρας θα παρουσιαστούμε όλοι στα νοσοκομεία όπου σπουδάζουμε Ιατρική, για να είμαστε σίγουροι ότι το μάθημα δεν θα γίνει ερήμην μας.

6.10.13

Κώστας Βούλγαρης • Όχι μετά, τώρα

Γράφει ο Κώστας Βούλγαρης | Αυγή, «Ενθέματα»,
Κυριακή 6 Οκτωβρίου 2013 »»

ΣΤΑΥΡΟΣ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ, Μετά, εκδόσεις Απόπειρα, σελ. 71

μετάΝα διακρίνεται καθαρά ο λεκές της ζωής. Αυτή η φράση από το προηγούμενο βιβλίο του Σταυρόπουλου, προοικονομεί και την εναργέστερη έκφραση του ποιητικού του διαβήματος στο παρόν βιβλίο: την ολοκληρωτική στροφή στο σύμπαν και στις απαρχές του ρομαντικού κινήματος. Ενός κινήματος διακριμένου ως εξεγερσιακού, όπως το όρισε το κορυφαίο δοκίμιο του Στέφανου Ροζάνη, «Η ρομαντική εξέγερση». Αυτό κατά τη γνώμη μου σημαίνει το «μετά», αυτή η τόσο βαριά, και στις μέρες μας φθαρμένη λέξη, αυτή το μόλις δισύλλαβο επίρρημα, το οποίο ήρθε να επωμισθεί τη φθορά τόσων αιώνων διαφωτισμού.

4.10.13

Εαρινό Εξάμηνο στο Free Thinking Zone

Εαρινό Εξάμηνο στο Free Thinking Zone

Με αφετηρία το μυθιστόρημα Εαρινό Εξάμηνο του Γιώργου Στόγια, μια συζήτηση για την πολιτική, τη νεότητα, το πανεπιστήμιο και την τέχνη.

Δευτέρα 21 Οκτωβρίου 2013, στις 7 το απόγευμα στο Free Thinking Zone (Σκουφά 64 και Γριβαίων).

Συμμετέχουν η καθηγήτρια φιλοσοφίας Βάσω Κιντή («Πανεπιστήμιο και μυθοπλασία»), ο δρ νεοελληνικής φιλολογίας Φίλιππος Παππάς («Διαστρωματώσεις πεδίων») και ο μουσικοκριτικός Αντώνης Ξαγάς («Επιλεγόμενο Εαρινού εξαμήνου: Ροκ λογοτεχνία ή μήπως μπα-ροκ;»). Συντονίζει η δημοσιογράφος Εύη Καρκίτη, ενώ ο Αντώνης Τσαγκάρης εκτελεί συνθέσεις από το soundtrack του βιβλίου.